top of page

אימהות וילדים


תינוק ניזון מאימו

כפי שהיינו ברחם אימנו כן גם העובר הגדל ברחמנו מרגיש וחווה את מחשבותינו ורגשותינו. כל חוויה שלנו משפיעה עלינו ועל העובר. ניתנת לנו כאימהות הזכות להבין, להיות מודעות וללמוד כל כך הרבה בהשתקפות בבבואת ילדנו. לימוד על עצמנו ועל אמונות המעצימות וכן על האמונות המצמצמות ("בלוקים" בלבוש פחדים, עקבות, חששות ועוד). אשמח להסביר את דברי על ידי מקרה מהקליניקה:

אילן הגיע לי כשהוא בין שנתיים וארבעה חודשים. מילותיו הספורות הן "אמממה", "אההה" ו"בוא", בעיקר שפת גוף מדויקת המביעה את רצונו. ילד שמח וחם, משחק ואוהב קשר, אך לא מסוגל לבטא במילים. ראיתי אימא חמה ואינטליגנטית , בעלת תואר אקדמי בעבודה סוציאלית עם יכולת הכלה מקסימה.

רונה מספרת שמגיל שלושה חודשים ראשו היה מוטה לצד. הוא החל לזחול כשמלאו לו שנה ושמונה חודשים. סובל מתת תחושה ועדיין לא מדבר. אבחונים הראו שהילד נורמלי מלבד שאינו מדבר. אילן נפגש עם מרפאה בעיסוק פעם בשבוע. התחלתי לטפל באילן ולהוציא חסימות (חוויות מכווצות שהשאירו בלוקים המשבשים את הזרימה הטבעית של יכולת הדיבור) מגופו כדי לאפשר לגופו לחזור לזרימה הטבעית שלו, ולפוטנציאל לבוא לידי ביטוי.

כל המסרים הראו על פחדים רבים ומשברים שחוותה אמו במערכת הזוגית. שיתפתי את רונה במידע שעלה בכדי להבין את מערכת היחסים והנה סיפורה: רונה התגרשה מאבא של אילן מיד שהוא נולד. הגירושים הביאו לכעס ונקמה מצד האב ולהתנהגות אלימה – אלימות מילולית. רונה סיפרה שיש לה פחדים וחרדות בעקבות האיומים והקללות ממנו. "אני מפחדת לפתוח את תיבת הדואר שלי באינטרנט ולמצוא מייל ממנו, רק עם העובדת הסוציאלית אני מעיזה".

כששאלתי אותה מה הפחד הגדול שלך? ענתה "שהאב יוכיח שאני לא שפויה ולא אוכל לגדל את אילן". כולה התכווצה והחלה לבכות והוסיפה "הפחד השני שלי שבעתיד יתגלה שאילן שלי ילד לא נורמלי". משום מה הבנתי שהפחדים האלה קשורים לאמונה עמוקה הקשורה לאי נורמליות שאימצה רונה בחייה, ועכשיו יש לזה ביטוי באופן מועצם. רציתי לחקור מהו מקור האמונה (הפחד) הזה. היה לי ברור שהפיגור בהתפתחותו של אילן מושפע ישירות מעוצמת ההדהוד של האמונה הזו בהווייתה של אמו. הילד משמש למכל לאמונות ולפחדים של הוריו. לעתים קרובות יש טראומה של האם או מונה שעברה מדור קודם – הנוכחת בהווייתה ונשארת שם כמעין בלוק נסתר כי לא טופלה ונפרמה באופן מודע.

המרפאה בעיסוק הבחינה בשיפור ניכר ביכולתו שלאילן ללמוד במהלך המפגש. היה זה לאחר שני טיפולים אנרגטיים רגשיים בהם ניקיתי חסימות מגופו האנרגטי והרגשי. אך היה לי ברור שיש צורך להסיר חסימות ובלוקים" מאמו.

ארבעת המפגשים הבאים היו עם רונה. נכנסנו לתהליך ניקוי אנרגטי-רגשי עמוק וממוקד. זיהינו את האירוע בו אימצה רונה אמונה הקשורה לפחד מפיגור. כשהייתה ממש קטנה חששה מאד אמה שיש לה ילדה לא נורמלית. כל השנים הייתה החוויה הזו כ"בלוק" נסתר אצל רונה, ונתן ביטוי מועצם של האב מחד ופחד גדול שאילן יהיה מפגר. למעשה אילן מבטא את מצבה באופן מופלא.

לאט לאט רונה התחזקה ולשה בטוחה יותר. מחשבותיה על מצבו של אילן כבר היו אופטימיות יותר ואף העיזה לדבר עם האב בטלפון. ככל שהתחברה שוב לכוחותיה, לאמונה בעצמה ולאמונה בבנה, אילן השתפר מיום יום, החל לדבר וניראה שמח וחופשי ביכולת הדיבור החדשה.

נכון, לאימהות רבות יהיה זה קשה לקבל את ההבנה שיש לנו באופן ישיר השפעה כה רבה על התפתחות ילדינו, אני מודעת לזאת, ויחד עם זאת מזמינה אתכן לראות שיש כאן זכות ויכולת לימוד ענקית של צמיחה וריפוי של עצמנו. ושנאפשר לזאת להתרחש מיד נראה את הברכה בילדנו. הרווח הוא כפול מכופל. בברכה ואהבה. יהונת

bottom of page